Ebedi Takvim






27 Temmuz 2011 Çarşamba

Yelken


Direk:Yelken bezimizin durmasını sağlayan ve onu destekleyen birimdir.Eskiden ahşap olan direklerin yerini günümüzde alüminyum hatta karbon bileşimler almıştır. 
Ana Yelken:Eğer yelkenli teknemizde 2 yada 3 yelken varsa bunların en büyüğüne veya bumbaya bağlı olanına ana yelken deriz.
Çıta Yerleri:Yelkenimizin arka kısmına şekil vermek için yelkenin arka kısmına çıtalar takılır.Bu çatılar sayesinde yelkenimize istediğimiz trimi verebiliriz.
İskota:Ana yelkenin rüzgarla yaptığı açıyı ayarlamamızı sağlar.İskotayı çekerek veya bırakarak tekneye yön verebiliriz.
Bumba:Ana direğe bağlı ve yelkeni alttan tutan bir parçadır.Yelkenli teknin direk gibi önemli bir ekipmanıdır.Özellikle sert havada,kavança atarken çok hızlı hakeret kabiliyeti olduğu için dikkat edilmelidir.
Pala:Dümenin suya giren ve tekneye yön vermemizi sağlayan parçadır.
Salma:Yelkenli tekneye yelken dememiz için gerekli olan en önemli parça da sayılabilinir.Yelkenli teknenin su içinde ağırlık merkezini dengeler ve teknemizin yana kaymasını önemli bir ölçüde engelleyerek,onun düz bir şekilde rotasına devam etmesini sağlar.Özellikle orsa seyrinin salma olmadan yapılması neredeyse imkansızdır.Günümüzde tekne tiplerine göre çok farklı salma şekilleri üretilmektedir.
Flok:Özellikle çift yelkenli teknelerde ana yelkenin önünde küçük bir yelken daha bulunur.Bu yelkene flok adı verilir.Bu yelkeninde kendine özgü iskotası bulunur ve flok iskotası denir.
Çarmık :Telleri:Çarmık telleri,direği tekneye bağlayan ve rüzgarın şiddetine göre çeşitli ayarları yapılan bir ekipmandır.genelde önde,yanlarda ve arkada bulunular.
Mandar:Direğin üst kısmına verilen addır.
Su Kapakları:Bazı küçük teknelerde içeri giren suyun dışarı atılmasını sağlayan bir kapakçıktır.Ama daha büyük yelkenli teknelerde bu işi sintine motorları yapar.

Hiç yorum yok: